20 فوریه 2024- رژیم غذایی مدیترانه ای بار دیگر مورد تحسین قرار گرفت، با مطالعه دیگری که فهرست فواید سلامتی آن را تایید کرد. این رژیم غذایی علاوه بر پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از استرس اکسیداتیو، می تواند به کند شدن زوال کلیه ها نیز کمک کند. این مزیتی است که اگرچه قبلاً توسط جامعه علمی شناسایی شده بود، اما اکنون برای اولین بار در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثبات شده است.

این حداقل یکی از نتایج اصلی یک مطالعه جدید است که توسط دانشگاه کوردوبا (UCO) و موسسه تحقیقات زیست پزشکی میمونیدز (IMIBIC) منتشر شده است. این تحقیق توانسته است یکی از دلایل رابطه ی بین رژیم غذایی مدیترانه ای و بهبود عملکرد کلیه را آشکار کند. محققان یکی از مکانیسم های مولکولی که توسط آن این پدیده رخ می دهد را کشف کردند.

کلید اصلی، در ترکیباتی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته است که بیشتر به عنوان AGE شناخته می شود. محقق این مطالعه، دکتر Alicia Podadera گفت: اینها مولکول هایی با ظرفیت التهابی و اکسید کنندگی هستند. آنها می توانند به طور طبیعی در بدن انسان تولید شوند و همچنین بسته به رژیم غذایی فرد وارد بدن شوند. اگرچه معمولاً از طریق ادرار دفع می‌شوند، اما بیماران دیابتی با مشکلات کلیوی (یکی از عودکننده‌ترین عوارض) در از بین بردن آن‌ها مشکل بیشتری دارند، به‌طوری‌که غلظت این محصولات در بدنشان معمولاً بالاتر است.

محققان گروه نوتریژنومیک و سندرم متابولیکدر IMIBIC در این مطالعه غلظت این ترکیبات مضر را در خون بیش از 500 فرد دیابتی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و در طی یک دوره پنج ساله، نحوه ی تاثیر دو نوع رژیم غذایی سالم را بر بدن مقایسه کردند: رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی کم چرب دیگری که سرشار از کربوهیدرات بود.

بر اساس نتایج این مطالعه، بیمارانی که در آن سال ها از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرده بودند، میزان کمتری از این ترکیبات مضر را در خون خود داشتند.

دکتر فرانسیسکو میگل گوتیرز، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما توانستیم تأیید کنیم که این رژیم غذایی مدیترانه ای فرآیند سم زدایی را بهتر فعال می کند؛ یعنی مکانیسمی که بدن به وسیله آن این مواد مضر را از بین می برد.

دکتر Elena Yubero گفت: اگرچه رابطه بین این ترکیبات و بیماری کلیوی قبلاً شناخته شده بود، اما این اولین مطالعه ای است که نشان می‌دهد چگونه یک الگوی غذایی تعریف‌شده می‌تواند از وخیم تر شدن عملکرد کلیه ها در بیماران دیابتی بکاهد. بنابراین، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند یک استراتژی موثر برای مدیریت این مواد باشد.

دلایل متعددی برای فواید رژیم مدیترانه ای برای سلامتی وجود دارد. علاوه بر ظرفیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون فوق بکر(EVOO)، مطالعات قبلی نشان داده اند که چگونه روش های پخت و پز نیز نقش مهمی در این امر ایفا می کنند. به عنوان مثال، غذاهایی که در دمای بالا برای مدت زمان کوتاهی پخته می شوند، «حاوی مقدار بیشتری از این مواد مضر» نسبت به سایر روش های پخت رایج در رژیم غذایی مدیترانه ای هستند که «به زمان پخت طولانی تری نیاز دارند، و نسبت به غذا ملایم تر عمل می کنند مانند آبپز کردن».

این تحقیق در مجله Diabetes & Metabolism منتشر شده است. این کار در چارچوب مطالعهCordioprev  منتشر شد که در طول هفت سال با بیش از 1000 بیمار مبتلا به بیماری قلبی انجام گردید و در آن تفاوت بین یک رژیم غذایی سالم کم چرب و یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون بکر مقایسه شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-mediterranean-diet-kidney-health-patients.html